آخرین اخبار
کد مطلب: 125178
استاد دانشگاه:
کشور نيازمند يک مديريت قوي فرهنگي است/ لزوم توجه نمايندگان مجلس به فرهنگ
تاریخ انتشار : 1396/05/28 09:43:08
نمایش : 2309
استاد دانشگاه گفت: کشور ما نيازمند يک مديريت قوي فرهنگي و سياست‌گذاري در مجلس شوراي اسلامي است و قطعا نقش دولت در کاهش آسيب‌هاي فرهنگي در کشور مؤثر است.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان؛ فريدون طاهري صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با اشاره به اهميت ارتقاء فرهنگ عمومي در کشور، اظهار کرد: هسته فرهنگي در يک کشور شامل باورها، ارزش‌ها و هنجارها است و همچنين نمادها، اسطوره‌ها، آئين‌ها و آداب و رسوم نيز به‌عنوان پوسته فرهنگي در يک کشور ديده مي‌شود.

مقيد نبودن به ارزش‌ها و هنجارها در يک جامعه منشأ آسيب‌هاي فرهنگي است

وي با بيان اينکه فرهنگ به‌عنوان يک جهت‌دهنده در تصميمات کلان کشوري مطرح است، عنوان کرد: فرهنگ در تمامي سطوح جامعه تأثيرگذار است و برخي فرهنگ را روحي در کالبد تمام فعاليت‌هاي فردي و اجتماعي در تمام سطوح بين‌المللي عنوان مي‌کنند و همچنين فرهنگ را نيز به‌عنوان شکل‌دهنده ذهن و رفتارعمومي جامعه معرفي مي‌کنند.

استاد دانشگاه تمامي رفتارهاي فردي و اجتماعي در جامعه را متأسي از فرهنگ عمومي يک کشور عنوان کرد و گفت: غيرت ملي، باورهاي ديني، تعاملات، تدين و دين‌باور بودن، فرهنگ رانندگي، الگوي مصرف، سبک زندگي، پوشش، مصرف‌گرايي و فرهنگ حاکم بر اداره کشور نمونه‌اي از تأثيرپذيري فرهنگ عمومي يک کشور بر مردم جامعه است.

طاهري با اشاره به اينکه مقيد نبودن به ارزش‌ها و هنجارها در يک جامعه، منشأ آسيب‌هاي فرهنگي است، خاطرنشان کرد: عدم توجه به اعتقادات، باورها و ارزش‌ها در حوزه‌هاي مختلف مي‌تواند به فرهنگ کشور آسيب جدي وارد کند و هر اندازه که جهان‌بيني و نگاه به مباني اعتقادي در سطوح مختلف يک جامعه ضعيف شود مشکلات فرهنگي در يک کشور نمود پيدا مي‌کند.

توجه به خدمت در جامعه منجر به کاهش تبعيض و فساد در جامعه مي‌شود/ نمايندگان در رأي‌اعتماد دادن به وزرا به مقوله فرهنگ توجه کنند

وي ادامه داد: هر چقدر که ملاک و معيارهاي ديني در جامعه پر رنگ‌ شود آسيب‌هاي فرهنگي در جامعه کاهش پيدا مي‌کند و نمونه بارز آن ترويج صداقت و راستي در جامعه است که اگر اين امر مهم در جامعه پر رنگ شود ديگر با آسيبي به نام دروغ در جامعه مواجه نمي‌شويم و زمانيکه توجه به خدمت رواج پيدا کند فساد، تبعيض، بي‌عدالتي و ناکارآمدي در جامعه ديده نمي‌شود.

استاد دانشگاه توجه به امر آموزش را در مقوله فرهنگ عمومي در کشور را مهم ارزيابي کرد و افزود: اين مسئله بايد توسط نمايندگان مجلس شوراي‌اسلامي در رأي اعتماد به وزرا مورد توجه قرار بگيرد تا وزرايي که در بحث فرهنگ در کشور تأثيرگذار هستند و  شناختي جامع و کامل از آسيب‌هاي فرهنگي در  جامعه  دارند را انتخاب کنند.

نقش بي‌بديل رسانه‌ها در آگاهي بخشي و کالبدشکافي آسيب‌هاي فرهنگي در جامعه

طاهري نقش رسانه‎‎‌ها را در آگاهي‌بخشي به جامعه و کالبدشکافي آسيب‌هاي جامعه تأثيرگذار عنوان و اضافه کرد: رسانه‌ها مي‌توانند با کالبدشکافي مسائل فرهنگي و بيان اين آسيب‌ها مسؤولان را در برطرف کردن آن‌ها راهنمايي کنند و همچنين نمايندگان مجلس نيز بايد وزرايي را انتخاب کنند که براي برطرف کردن مشکلات فرهنگي برنامه داشته باشند.

تقسيم‌بندي دانش‌آموزان در مدارس مختلف يکي از مهم‌ترين آسيب‌هاي فرهنگي در آموزش و پرورش است

وي جداسازي و تقسيم‌بندي دانش‌آموزان در مدارس مختلف را يکي از مهم‌ترين آسيب‌هاي فرهنگي در آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: آسيب‌هاي فرهنگي مختلفي در حوزه آموزش و پرورش کشور وجود دارد که تقسيم‌بندي دانش‌آموزان در مدارس مختلف مي‌تواند باعث بروز آسيب مي‌شود.

کارشناس مسائل فرهنگي اضافه کرد: مقيد بودن به باورها و ارزش‌ها در تمامي عرصه‌هاي زندگي اجتماعي مي‌تواند در کاهش آمار طلاق، اعتياد و موادمخدر تأثيرگذار باشد.

وي نقش رسانه‌هاي ديداري، شنيداري و مکتوب را در تبيين قوانين، ارزش‌ها، باورها و هنجارها بي‌بديل دانست و خاطرنشان کرد: معرفي نمادها، شخصيت‌هاي ملي و فرهنگي و تبيين درست آداب و رسوم در جامعه مي‌تواند در ارتقاء فرهنگ عمومي در کشور محيط جامعه را به يک محيط ارزشي و با فرهنگ تبديل کند.

نياز به آموزش در مباحث فرهنگي در عرصه‌هاي مختلف فرهنگي در جامعه احساس مي‌شود/ وحدت دستگاه‌هاي متولي فرهنگ در کشور را براي ارتقاء سطح فرهنگ عمومي ضروري است

طاهري ادامه داد: دولت هر چقدر براي ارتقاء سطح فرهنگ عمومي در کشور و در سطوح مختلف هزينه کند و برنامه ارائه بدهد، باز هم کم است و همچنين نياز به آموزش در مباحث فرهنگي در عرصه‌هاي فردي، اجتماعي، توليد و صنعت و تجارت در جامعه کنوني احساس مي‌شود.

وي وحدت و هم‌بستگي دستگاه‌هاي متولي فرهنگ در کشور را براي ارتقاء سطح فرهنگ عمومي ضروري دانست و خاطرنشان کرد: اگر دستگاه‌هاي آموزشي و فرهنگي در کشور به صورت جزيره‌اي عمل کنند و حتي در خودشان نيز انسجام نداشته باشند و همچنين در بحث فرهنگ‌سازي و تعامل‌گرايي داراي وحدت رويه نباشند، نمي‌توان شاهد ارتقاء سطح فرهنگ عمومي در کشور بود.

استاد حوزه و دانشگاه با بيان اينکه تعدد دستگاه‌هاي فرهنگي در کشور را در صورت هم‌افزا بودن مي‌توان مثبت ارزيابي کرد، افزود: اگر دستگاه‌هاي متولي در امر فرهنگ بتوانند از ظرفيت و امکانات يکديگر استفاده کنند و مکمل يکديگر باشند، اين امر مي‌تواند به ارتقاء سطح فرهنگي در کشور کمک کند و در اين صورت فقدان مديريت فرهنگي نيز در جامعه احساس نمي‌شود.

کشور نيازمند يک مديريت قوي فرهنگي است

طاهري اضافه کرد: البته ما در کشور نيازمند يک مديريت قوي فرهنگي و سياست‌گذاري در مجلس شوراي اسلامي در بحث فرهنگ هستيم و قطعا نقش دولت و ارگان‌هاي دولتي در کاهش آسيب‌هاي فرهنگي در کشور و عملياتي کردن سياست‌هاي فرهنگي راه مؤثر است.

وي در پايان با اشاره به اينکه توجه به فرهنگ ديني و اسلامي يکي از اهداف نظام جمهوري‌اسلامي است، خاطرنشان کرد: ارزش‌هاي اسلامي و توحيدي بايد در جامعه ساري و جاري بشود و تمامي دستگاه‌ها در کشور بايد تلاش کنند تا در بخش‌هاي مختلف ضعف و کاستي‌ها را برطرف کنند.

انتهاي پيام/68026
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس